Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Openbaring van Johannes

• CU

Voor mij maakt het niets uit wie de auteur zou zijn.

Indien Jezus Pietje Bel zou zeggen wat ie moet opschrijven dan zou er hetzelfde staan.

Toch is er een tweede vraag die nu om de hoek komt kijken. Het boek Openbaring is een openbaring aan wellicht je auteur. Is dat dan ook tevens een openbaring aan jou? Of aan mij?

Ik durf te stellen van niet. Want als dat zo zou zijn , dan kreeg jij of ik ook wel een openbaring van Jezus. Om de waarheid te kunnen toetsen zijn er volgens de bijbelse wetten altijd twee of meer getuigen nodig. En dat ontbreekt met de Openbaring van Jezus Christus.

Nergens in Openbaring staat iets dat een raakvlak heeft met onze huidige maatschappij, niets over onze moderne vervoersmiddelen. Het gaat daar over beesten en paarden. Niets over radio, televisie maar over gebrul van beesten.

Ik begrijp eruit dat iedereen wel een openbaring van Jezus kan beweren te hebben gehad.

Neem nou de tien woorden van Ex 20, en leg die eens naast de enige echte tien woorden van Ex 34. Mensenwerk, niets goddelijks aan. Bij enige studie moet je opvallen dat alleen van de woorden van Ex.34 er gesteld wordt dat het de woorden van God zijn. En dat zijn die van Ex. 20, die waar iedereen mee in zijn hoofd loopt, niet.

• samuel

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik denk dat jij even niet begrijpt waarover de

> discussie gaat. Sorry.

>

Dat mag jij denken PS.

> Hoe weet jij dat Johannes van de Openbaring

> dezelfde is als Johannes van het Evangelie en/of

> Johannes van de Brieven? En hoe kom jij op het

> idee dat Johannes van de Openbaring 92 jaar is?

>

Studie mijn beste studie.

Ik bezit een aantal Bijbels waaronder een aantal studie bijbels met kant teksten en aangegeven jaartallen van oudheid der geschriften, in dit geval het schrift van Johannes de Openbaring wat door hem geschreven is omstreeks het jaar 90-96 na Christus op het eiland Patmos, daar hoef je mij niet op te geloven dat kan je zelf onderzoeken.

> Over tradities gesproken … Je gelooft in een

> (RK) traditie (de Johannessen zijn een

> drie-eenheid) waarvan het nog maar de vraag is of

> zij waar is.

Nou ga je toch een beetje vertroebelen, en ik geloof niet in rooms katholicisme maar in Jezus Christus, maar van een 3 eenheid in Johannes behalve dan zijn 3 brieven :D is toch echt uit je eigen fantasie ontsprongen.

Wat voor de één een vraag is, is voor de ander een weet.

En dat is een waarheid.

• LeSage

CU Schreef:

——————————————————-

> Voor mij maakt het niets uit wie de auteur zou

> zijn.

>

> Indien Jezus Pietje Bel zou zeggen wat ie moet

> opschrijven dan zou er hetzelfde staan.

je bedoelt Chris van Abcoude?

Ook díe is trouwens niet meer op deze wereld.

>

> Toch is er een tweede vraag die nu om de hoek komt

> kijken. Het boek Openbaring is een openbaring aan

> wellicht je auteur. Is dat dan ook tevens een

> openbaring aan jou? Of aan mij?

>

Het antwoord staat in 1:1-3

1 Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes. 2 Johannes maakt bekend wat God gesproken heeft en waarvan Jezus Christus heeft getuigd; dit heeft hij allemaal gezien.

3 Gelukkig is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en zich houden aan wat hier gezegd wordt. Want de tijd is nabij.

Het is dus de bedoeling dat degenen die dit voorlezen en aanhoren gelukkig zijn. Of worden.

> Ik durf te stellen van niet. Want als dat zo zou

> zijn , dan kreeg jij of ik ook wel een openbaring

> van Jezus.

Misschien krijgen we die ook wel, maar missen we de ‘gevoeligheid’ om zulke signalen te herkennen, op te vanen, en juist te interpreteren. Denk even aan het verhaal van Samuel waar hij voor het eerst de stem van JHWH hoort, en denkt dat het de stem van de oude baas Eli is.

> Om de waarheid te kunnen toetsen zijn

> er volgens de bijbelse wetten altijd twee of meer

> getuigen nodig. En dat ontbreekt met de Openbaring

> van Jezus Christus.

Ofschoon er in hfst. 11 sprake is van 2 getuigen (toeval? zou die passage in hfst 11 horen bij het moeten verifieren?) ben ik het daar mee eens. Overigens kun je sowieso een vraag bij het waarheidsgehalte zetten; immers het ‘want de tijd is nabij’ is direct al een misser - weten wij met de kennis van nu.

Je zou je overigens wel af kunnen vragen wat het betekend zou hebben voor de eerste generatie christenen als ze zouden hebben beseft dat ze helemáál niet in het eind der tijden geleefd hebben.

> Nergens in Openbaring staat iets dat een raakvlak

> heeft met onze huidige maatschappij, niets over

> onze moderne vervoersmiddelen. Het gaat daar over

> beesten en paarden. Niets over radio, televisie

> maar over gebrul van beesten.

>

> Ik begrijp eruit dat iedereen wel een openbaring

> van Jezus kan beweren te hebben gehad.

Inderdaad, dat kan. Maar, nog even refererend naar die andere draad, het zou interessant zijn om te weten hoe zo'n visioen van Jesus er in onze tijd uit zou zien. Wat zijn tegenwoordige beeldsymbolen voor Waarheid, Rechtvaardigheid, Liefde, Wijsheid, Inzet, Strijd?

>

> Neem nou de tien woorden van Ex 20, en leg die

> eens naast de enige echte tien woorden van Ex 34.

> Mensenwerk, niets goddelijks aan. Bij enige studie

> moet je opvallen dat alleen van de woorden van

> Ex.34 er gesteld wordt dat het de woorden van God

> zijn. En dat zijn die van Ex. 20, die waar

> iedereen mee in zijn hoofd loopt, niet.

Deze opmerking van jou vind ik een nieuwe draad waard:)

• Sietse 45

Geloof

Geloof is in de historie van de mensheid menigmaal de reden geweest van oorlogen. Of geloof werkelijk de reden is geweest of slechts een gereedschap voor machthebbers om mensen te mobiliseren voor hun doel doet er nu niet meer toe. Wat werkelijk van belang is, is het feit dat de overeenkomsten vaak groter zijn dan de verschillen. Zowel de Mohammedaan als Christen gelooft in 1 God. Het betekent dat je het op dat moment eens bent over het belangrijkste, want als je in een God gelooft dan maakt het niet uit hoe je hem noemt. Het moet dan om de zelfde energie gaan en geloof je dus in de basis het zelfde. Daarom: Zoek naar de overeenkomsten en niet naar de verschillen. Zoek naar liefde niet naar haat. Zoek naar broederschap!

Denk aan de vier wetten van het geluk en het succes:

Tel je zegeningen

Verkondig je zeldzaamheid

Leg nog een mijl af

Maak gebruik van je mogelijkheid tot kiezen

En er is er nog een ter vervulling van de vier anderen. Doe alle dingen met liefde, liefde voor jezelf, liefde voor andere en liefde voor mij.

Vandaag heb je het bericht ontvangen: JE BENT HET GROOTSTE WONDER TER WERELD.

Uit: Zo overkomt ook U een wonder door Og Mandino.

http://home.hccnet.nl/fam.keijzers/index.html

• samuel

Dank je voor deze tekst SK.

• CU

Door het geloof van de Islamieten en hun uitwassen van terrorisme moeten wij Nederlanders in eigen land een ID- op zak hebben.

• Gonnie

(tu);)

• Sietse 45

CU Schreef:

——————————————————-

> Door het geloof van de Islamieten en hun uitwassen

> van terrorisme moeten wij Nederlanders in eigen

> land een ID- op zak hebben.

En om geld in het laatje te krijgen.

• Frederik D

Wat zijn dan de argumenten die die studiebijbels geven? En welke studiebijbels zijn het?

Ik citeer van Wiki:

———————-

Auteur

Over de identiteit van de schrijver Johannes (schrijver van Openbaring) is verschil van opvatting.

* Volgens de traditionele opvatting is de apostel Johannes de schrijver van dit boek, alsook van het evangelie volgens Johannes en de drie brieven van Johannes, te weten de Eerste, de Tweede en de Derde brief van Johannes.

* Volgens historisch-kritisch onderzoek zou het om drie verschillende schrijvers gaan.

————————————–

Volgens Tijd is Wiki de heilige bron bij uitstek.

Ik baseer me toch liever op historisch-kritisch onderzoek dan op een Roomsche traditie. Maar ieder zijn meug.

• samuel

Nou ik denk dat Tijd aangeeft dat ook sektarische wetenschappers over Johannes schrijven op wiki.

B.t.w. er staat nog meer op deze pagina dan alleen deze tekst.

Bijbels die je kan gebruiken voor studie die Bijbels.

Bijbels geven geen argumentatie mensen argumenteren er over, wat in de Bijbel staat, staat er!

Wat jij bedoelt beste is dat jij deze zogenaamde argumenten wil gebruiken om de Bijbel als gezaghebbend boek over God te

ontkrachten en als een gewoon boek wil neerzetten.

Ten einde je ongeloof daaraan te kunnen staven of het te kunnen verklaren, maar het is zoals het is je gelooft of niet.