CU Schreef:
——————————————————-
> Voor mij maakt het niets uit wie de auteur zou
> zijn.
>
> Indien Jezus Pietje Bel zou zeggen wat ie moet
> opschrijven dan zou er hetzelfde staan.
je bedoelt Chris van Abcoude?
Ook díe is trouwens niet meer op deze wereld.
>
> Toch is er een tweede vraag die nu om de hoek komt
> kijken. Het boek Openbaring is een openbaring aan
> wellicht je auteur. Is dat dan ook tevens een
> openbaring aan jou? Of aan mij?
>
Het antwoord staat in 1:1-3
1 Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes. 2 Johannes maakt bekend wat God gesproken heeft en waarvan Jezus Christus heeft getuigd; dit heeft hij allemaal gezien.
3 Gelukkig is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en zich houden aan wat hier gezegd wordt. Want de tijd is nabij.
Het is dus de bedoeling dat degenen die dit voorlezen en aanhoren gelukkig zijn. Of worden.
> Ik durf te stellen van niet. Want als dat zo zou
> zijn , dan kreeg jij of ik ook wel een openbaring
> van Jezus.
Misschien krijgen we die ook wel, maar missen we de ‘gevoeligheid’ om zulke signalen te herkennen, op te vanen, en juist te interpreteren. Denk even aan het verhaal van Samuel waar hij voor het eerst de stem van JHWH hoort, en denkt dat het de stem van de oude baas Eli is.
> Om de waarheid te kunnen toetsen zijn
> er volgens de bijbelse wetten altijd twee of meer
> getuigen nodig. En dat ontbreekt met de Openbaring
> van Jezus Christus.
Ofschoon er in hfst. 11 sprake is van 2 getuigen (toeval? zou die passage in hfst 11 horen bij het moeten verifieren?) ben ik het daar mee eens. Overigens kun je sowieso een vraag bij het waarheidsgehalte zetten; immers het ‘want de tijd is nabij’ is direct al een misser - weten wij met de kennis van nu.
Je zou je overigens wel af kunnen vragen wat het betekend zou hebben voor de eerste generatie christenen als ze zouden hebben beseft dat ze helemáál niet in het eind der tijden geleefd hebben.
> Nergens in Openbaring staat iets dat een raakvlak
> heeft met onze huidige maatschappij, niets over
> onze moderne vervoersmiddelen. Het gaat daar over
> beesten en paarden. Niets over radio, televisie
> maar over gebrul van beesten.
>
> Ik begrijp eruit dat iedereen wel een openbaring
> van Jezus kan beweren te hebben gehad.
Inderdaad, dat kan. Maar, nog even refererend naar die andere draad, het zou interessant zijn om te weten hoe zo'n visioen van Jesus er in onze tijd uit zou zien. Wat zijn tegenwoordige beeldsymbolen voor Waarheid, Rechtvaardigheid, Liefde, Wijsheid, Inzet, Strijd?
>
> Neem nou de tien woorden van Ex 20, en leg die
> eens naast de enige echte tien woorden van Ex 34.
> Mensenwerk, niets goddelijks aan. Bij enige studie
> moet je opvallen dat alleen van de woorden van
> Ex.34 er gesteld wordt dat het de woorden van God
> zijn. En dat zijn die van Ex. 20, die waar
> iedereen mee in zijn hoofd loopt, niet.
Deze opmerking van jou vind ik een nieuwe draad waard:)