Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Een miljoen jaar meer of minder wat maakt het uit voor de evolutie religie.

• Ellen-Josee

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Ellen,

>

> Ik heb de site opnieuw gelezen en zoals normaal

> bij een tekst of een stelling zijn er ook

> kritische opmerkingen.

>

> Dat moet ik nog eens goed doorlezen en

> bestuderen.

>

> Dus die link plaats ik voorlopig niet.

>

> Boaz.

Is goed Boaz, wat je bedoelde was toch al duidelijk bij mij overgekomen.

Gr Ellen

• Frederik D

Bij alle chimpansees, hoor. Waarom lijkt de chimp meer op de mens dan op de andere mensapen? Op deze vraag hebben de creationisten geen antwoord.

Maar waar zetelt volgens de oude Joodse cultuur het denken en voelen? De Bijbel rept, denk ik, nergens van het hoofd als zetel van de geest. Maar misschien vergis ik me.

Ken je het verschil tussen beperkende en uitbreidende betrekkelijke bijzinnen?

• Ellen-Josee

Je gaat me je z.g. hoofd als zetel van de geest totaal voorbij aan het door mij genoemde feit; dat het denken in de hersenen een chemisch proces is dat door lichamelijke omstandigheden beinvloed wordt. (b.v. de geslachtshormonen, stresshormonen, uitwisseling van de neuronen tussen hersenen en zenuwen enz. enz.)

Die hele cultus van het hoofd is pas van de laatste jaren. Dat schreef ik al eerder maar het dringt niet door.

Met apen houd ik me niet bezig, weet jij wat en of ze denken?

• CU

Wel heel apart dat de slang wel geschapen was met het besef van goed en kwaad, geheel naar het beeld van God.

• samuel

Nou de slang zelf niet maar diegene die de slang gebruikte wel.

Kennis van goed en kwaad had diegene wel.

• CU

Niet met apen dus bezig houden maar met de onzin van het verhaal van BOAZ over vlees zonder bloed.

Je weet waarschijnlijk waarom de mens geen bloed mag eten? Wel, omdat daar de geest in zit. Dan zou Adam dus zonder geest geschapen zijn, en dat terwijl BOAZ verteld dat de mens geen vlees had maar geest was. Of juist wel vlees had (spieren) maar dan zonder bloed. Hij wouwelt maar wat aan, gesterkt door de vele whisky in de late uurtjes. Dan is opeens de geest uit de fles.

Uiteraard mag het eten van bloed dan niet, maar het drinken van bloed mag dan weer wel. Want nergens staat er in de bijbel dat je geen bloed mag drinken. God promoot zelfs het drinken van bloed:

Ezechiël 39:19 En gij zult het vette eten tot verzadiging toe, en bloed drinken tot dronkenschap toe; van Mijn slachtoffer, dat Ik voor u geslacht heb.

Jezus gebruikte dit kannibalistische gedoe ook al door te promoten zijn vlees te eten en zijn bloed te drinken.

• CU

Nu raak je zelf weer verstrikt in de bijbelse moraal van het straffen van het slachtoffer, indien ook de slang een werktuig was.

Hier gaat dus ook degene die tot zogenaamd kwaad aanzet, het eten van een verboden vrucht, vrijuit. Is dus ongrijpbaar. Ook voor God.

• Frederik D

Waar zetelt de geest volgens de oude Hebreeën?

• Frederik D

Waar in de Bijbel staat dat Satan de slang voor zijn karretje spande?

• Ellen-Josee

CU Schreef:

——————————————————-

> Niet met apen dus bezig houden maar met de onzin

> van het verhaal van BOAZ over vlees zonder bloed.

>

> Je weet waarschijnlijk waarom de mens geen bloed

> mag eten? Wel, omdat daar de geest in zit. Dan zou

> Adam dus zonder geest geschapen zijn, en dat

> terwijl BOAZ verteld dat de mens geen vlees had

> maar geest was. Of juist wel vlees had (spieren)

> maar dan zonder bloed. Hij wouwelt maar wat aan,

> gesterkt door de vele whisky in de late uurtjes.

> Dan is opeens de geest uit de fles.

>

> Uiteraard mag het eten van bloed dan niet, maar

> het drinken van bloed mag dan weer wel. Want

> nergens staat er in de bijbel dat je geen bloed

> mag drinken. God promoot zelfs het drinken van

> bloed:

>

> Ezechiël 39:19 En gij zult het vette eten tot

> verzadiging toe, en bloed drinken tot dronkenschap

> toe; van Mijn slachtoffer, dat Ik voor u geslacht

> heb.

Ja maar dat is vast het bloed van Jezus in de vorm van wijn, zoals bij het avondmaal.

>

> Jezus gebruikte dit kannibalistische gedoe ook al

> door te promoten zijn vlees te eten en zijn bloed

> te drinken.

Ja precies! Hij werd toch ook direct na zijn geboorte in een voederbak gelegd.